7.9.07

INDIA (III). Trekking de la Vall de Markha

Des de Leh mateix es pot contractar qualsevol trekking a qualsevol agència de les moltes que hi ha. surt molt més econòmic que contractar-ho des d'una agència a Catalunya, i pots regatejar més que contractant-ho per internet amb una agència d'allà. nosaltres vem contractar-ho a dreamland.

dia 1: Spituk-Jin chen
ens recullen a l'hotel, coneixem el nostre guia Tashi Tsering (tibetà), el nostre cuiner Shera Sherpa (nepalès) i el nostre ponyman Tenzing Gendun (ladakhi). arribem a Spituk, a uns 3.100m. d'aquí cominem per una pista per una gran plana aluvial vora l'Indus i arribem al campament de Jin Chen, a 3.400m.

són +275m, -130m i gairebé 4h contant les parades.

dia 2: Jin Chen-Camp del Ganda La

el camí va pijant per la vall que es va encaixonant. entrem al parc nacional d'Hemis. passem el poble de Rumbak, el paratge de Yurutse i finalment al camp del Ganda La (4.500m).

estem aclimatant bé i avui és el primer dia que començo a menjar... a la tarda plou.

+1.100m i 5h30.

dia 3: Camp del Ganda La-Skyu

sortim molt tranquils fins al coll del Ganda La, a 4.900m (La vol dir coll), en 1h20 som dalt. després comença una llarga baixada fins a Skyu, a 3.445m, on visitem la gompa, ens banyem al riu i sortim de festa ladakhi, amb música i els cuiners i guies de totes les expes bevent i ballant...

+425m, -1.470m i 6h30 (normalment fem llargues parades a dinari beure, per permetre que els cavalls arribin al campament abans que nosaltres)

dia 4: Skyu-Markha

avui el Tashi té ressaca i fa molta calor, el ritme és bastant lent. el camí va seguint tota la vall del riu Markha, enmig de les muntanyes desèrtiques la vall és verda i cultivada. és extrany veure habitada una vall tant remota. abans d'arribar al campament hem de creuar el riu ( no hi ha ponts, no ténen fusta...). és important anar d'hora per creuar el riu, a partir de les 3 de la tarda, el sol desglaça en altura i el nivell puja espectacularment, fins al punt de deixar gent sense poder creuar.

+575m, -140m i 6h40

dia 5: Markha-Tatchuntse

seguim per la vall del Markha, que avui hem de travessar 4 vegades. el corrent és fort i s'ha d'anar alerta. passem diversos pobles: Humlung, Hankar... ens desviem per la vall del Nimaling Chu i arribem al camp de Tatchuntse, a 4.335m. finalment trobem un lloc on puc fer una mica de bloc i llimar-me els dits en un granit bastant curiós. el marc i la belén s'apunten una estona.

+565m, -100m, 5h20

dia 6: Tatchuntse-Camp base del Kang Yatze

en una horeta ens separem del camí principal que porta a Nimaling, i agafem el camí (molt menys fresat) que porta al camp base del Kang Yatze, a 5.030m. passem els dos llacs on pasturen els dzos, barreja de yak i vaca.

avui el dia ha estat curt, aprofitem per descansar i acostumar-nos a l'altura. coneixem un sherpa d'altura que treballa de guia a l'estiu del ladakh i fa de sherpa d'altura a la temporada del nepal. el paio té cim a l'everest, cho oyu i makalu...
+740m, 2h45

dia 7: Ascensió del Kang Yatze 2 (6.130m)

això ja ho explicaré una altra estona...

dia 8: Camp base del Kang Yatze-Nimaling

avui toca dia de descans. desmuntem el camp i baixem a Nimaling (4.850m), que a menys alçada recuperarem millor per passar el coll de demà.

en 55minuts som a Nimaling, amb +35m i -210m.

aprofitem per veure com viuen a l'estiu la gent d'aquí, en cabanes de pedra i merda seca de dzo, amb els ramats de pashmines (cabres) que munyen i fan una espècie de mató i formatge. també fan cervesa ladakhi, que en diuen tchang.

dia 9: Nimaling-Shan Sundo

al matí ens enfilem cap al Konmaru La (5.250m), que passem en una horeta i poc. després toca una llarga baixada, passant el campament de Chukirmo, on dinem. és un camp petit i lluny de l'aigua, millor baixar a Shan Sundo (3.785m), on hi ha aigua, arbres, ombra...

ens hem creuat els grups de navarresos i madrilenys que fan el trek amb Sanga i Tarannà. ells el fan al revés.

+450m, -1.500m i 5h55

dia 10: Shan Sundo-Karu-Stok

avui sortim de la vall. en 1h30 i -260m arribem a Karu, on ens espera un taxi. aquí acomiadem els nostres cavalls i el Tenzin. visitem el monestir d'Hemis, uns dels grans de la vall. el taxi ens porta al poble d'Stok (3.730m), on muntem campament.

dia 11: Stok-Camp 1

remuntem la vall d'Stok. en 3h10 i +735m, -25m arribem al primer campament de l'Stok Kangri, a 4.445m. aquí coincidim amb el marc i la belén que baixen de cim de l'Stok Kangri, on han passat bastant fred. al campament hi viuen uns avis molt curiosos i trempats.

dia 12: Camp 1-Camp base de l'Stok Kangri

es nota l'altura pel fred. avui arribem al camp base de l'Stok Kangri, a 5.030m. coincidim amb més catalans, el jordi, la montse, la maria i l'eduard. aprofitem per veure per on va el camí de l'endemà i descansar.

fins al campament són +575m i 1h40

dia 13: Ascensió de l'Stok Kangri (6.121m)

també ho explicaré més endavant...

dia 14: Camp base de l'Stok Kangri-Stok

avui desmuntem el camp i baixem fins a Stok. el camí ja el sabíem... una vegada a Stok, ens recull un taxi i, tornant cap a Leh, aprofitem i parem a Choklamsar, on el Dalai Lama està fent un acte. el veiem una estona i tornem a Leh. s'ha acabat el trek.

-1.310m i 2h 45

el trek és genial, el paisatge àrid de les muntanyes contrasta amb el verd de les zones habitades i cultivades mitjançant canals que aprofiten l'aigua dels rius. la gent són molt amables i riallers, i bastant tímids. el guia, el cuiner i el noi dels cavalls molt macos i eficients, i menció especial pel cuiner: amb dos fogonets de querosè ens feia meravelles (pizza gratinada, pastissos, momos... tota mena de delicatessens)