25.6.07

CRESTA PEIRAFORCA-ROC COLOM

després de fer bondat per la revetlla, diumenge ens vem llevar una mica d'hora i, aprofitant que el dia és llarg, vem anar a fer la cresta que va del peiraforca (2.647m) al roc colom (2.661m).

l'accés amb cotxe es fa pel poble de porta, passem la via del tren per un túnel just al poble i seguim a l'esquerra per pista asfaltada fins a un aparcament abans d'un senyal de prohibit el pas (cadena a 200m).

d'allà sortim a peu per la pista cap a la vall de campcardós i, en una hora, arribem al refugi lliure (4 places, en bon estat). a l'alçada del refugi creuem el riu (no hi ha pont) i marxem cap al sud, enfilant-nos a la coma del mal país per una costa de tarteres i nerets. el camí apareix i desapareix, i on es perd costa bastant avançar en un lloc on no et veus els peus i t'enganxes a tot arreu. després de la dura pujada arribem al peu de la cara E del peiraforca. pugem a cim per la gran canal d'herba just a la dreta del cim. al final una grimpadeta ens porta al cim (3h des del cotxe).

aquí comença la cresta:

baixem del cim per camí fàcil (II) fins al primer mur (III+), baixem en 20m de ràpel. després podem escalar un gendarme apartat (IV) i rapelar-lo per on hem pujat. seguim per la cresta (III) fins a un ràpel de 20+20m fins a un corredor. arribem al peu del gendarme del gegant. un llarg de IV+ ens porta a una reunió de burils i pitó. baixem en ràpel 20+20m. aviat arribem al coll de la fam on s'acaba la part més lenta de la cresta (haurem trigat gairebé 3h). aquí es torna més fàcil II/II+ fins a 20+25m de ràpel. després de vorejar per la dreta la paret del davant (III brut) ja "caminant" arribem al peu del roc colom. des del peu ja es veu més fàcil que des de lluny. amb un ensamble de III+ màxim arribem a cim, d'on baixem en 2 ràpels de 20m i destrepant el final (6h de cresta).

d'aquí al cotxe buscar-se la vida per trobar el camí (de vegades hi ha fites) i en 3 horetes més haurem arribat... total: una jornada llarga de 12h...
material: corda de 50m, 4 friends, tascons i bastantes bagues.
diuen que és la millor cresta del pirineu oriental. jo crec que és bona, però la primera part es fa molt lenta amb tants ràpels (rapeles més que no escales...), la part central és indefinida i el més maco és el tram del roc colom. a més, és una cresta amb moltes possibles escapatòries, cosa que li treu caràcter. el millor: la tranquilitat d'una vall on no trobes ningú. el pitjor: haver de caminar tant...
arribant al refu, amb el peiraforca al fons
vista de tota la cresta
pujant per la canal d'herba
vista de tota la cresta des del cim del peiraforca
un dels múltiples ràpels
pas a cavall
el ràpel en desplom
part central més fàcil
arribant al roc colom
part final
vista de la cresta des del roc colom

Llorenç ha dit...

je je je!!!! bona ressenya!!!!

que si no t'importe l'incloure al mapa interactiu!!!!! je je je!!!

felicitats per la feina!
aquesta també la tinc a la llista!!!

Anònim ha dit...

Esteu valents!!
n'hi ha un fart!!
L'any passat la vaig fer en sentit invers, i ens va agradar molt més! escales més, i rapeles menys. Comenses escalant el Roc Colom (algún pas de IV) dos llargs bastant xulus i a destacar el llarg del gegant(V) i ha un pitó a 2m, tant sols 1 rapel, desde la reunio de burins, on nosaltres hi vam abandonar un pitó i un cordino (no ens fiavem dels filferros!!)
Potser no es la millor, però el lloc es fantastic!